dinsdag 22 september 2015

Tijd-signalen in ons individuele leven

Ik zie ze nu al vele jaren, wat ik zelf tijd-signalen of tijdcodes ben beginnen noemen. In een oogopslag of in een fraktie van een seconde zie ik "toevallig" op één of andere digitale klok (dit kan de computer zijn, mijn GSM, de klok thuis, enz.) bijvoorbeeld het volgende:
  • 16:16 of 18:18 of 11:11 enz., dit zijn eenvoudige maar specale combinaties of patronen van getallen die een soort signaal vormen.
Soms zie ik ze meermaals per dag of dan weer een tijdje niet. Ik voel mij niet uitverkoren of zo, ik heb er niet om gevraagd en ik verwacht ze zelden. Ze komen en ze gaan simpelweg zonder enige verwachting of speciale inspanning van mijnentwege zo van "wanneer ga ik nog eens zo'n code te zien krijgen ....". Ik geef toe dat dit niet noodzakelijk de goede manier is om ermee om te gaan, want je neemt ze wel degelijk beter au serieux.

Ik heb ontdekt dat wanneer ik ze in de wind sla, het meestal niet zo goed afloopt en dit in langzaam stijgende lijn tot je het door begint te hebben. Het heeft te maken met bewust worden, met alert zijn voor dingen die je anders gewoon ontgaan wegens "te druk bezig", "te weinig tijd", "er zijn belangrijker dingen", "het betekent niet zoveel" enzovoort en de vele argumenten waarmee je ze kan negeren als toeval of onbelangrijk.

Deze op het eerste gezicht vreemde symbolen zijn in mijn persoonlijke leven gekomen van zodra ik jaren geleden mij begon bewust te worden over de kracht van Tijd via de nieuwe astrologie en kosmologie. Tijd is een motor, een bewustzijnsvoertuig (vahana zoals de Indiers dat noemen), een kracht die zowel destruktief als positief kan werken, naargelang het bewustzijn van de persoon in kwestie. Maar als dit soort signalen komen, ben je best dubbel op je hoede en dan nog. Dit wil zeggen dat als je dan de verkeerde beslissingen neemt, de gevolgen dan ook voor je eigen rekening zijn.

circleTijd is dus niet het wegtikken van seconden, maar een evolutionaire kracht die zich kan uitdrukken via symbolen en getallen. Als universeel symbool en evolutionaire instrument van Tijd is er de astrologische tropische zodiak gecombineerd met de planeten van ons Zonnestelsel, de Gnostische Cirkel genoemd en ontdekt in de jaren '70.

Wie dus denkt dat Tijd iets abstrakts is, van weinig concrete waarde en zonder een spirituele of hogere dimensie, hij of zij leve dus verder in prettige illusie. Of zoals de Yogi's of Yogini's uit India zeiden: "Ignorance is bliss" (Onwetendheid is bliss) .Ja, maar wat voor soort bliss ? Er is keuze genoeg. Er is de bliss van de moderne wetenschapper die de hogere dimensie van Tijd als onzin wegwuift en gelukkig is met zijn zogenaamd objektieve wereldje. De bliss van de materialist die al even illusoir naast de werkelijkheid grijpt en zichzelf wijsmaakt dat "er toch niets anders is" of "we moeten toch allemaal dood". Zelfs spirituele bliss bestaat en is misschien wel de grootste bliss van allemaal, zoals die van grote spirituele wereldleraars zoals wijlen Krishnamurti die verklaarde dat Tijd zelf een illusie is, een verzinsel van onze hersenen. Je moest volgens hem dus boven tijd uitstijgen. Hij zag Tijd terecht als een Aardse maar/en dus - jammer genoeg ook als illusoire kracht. 

Maar tijd-loosheid als doestelling, als visie, is als er tussenuit willen glippen of als langs de kant van de rivier van het leven willen gaan staan en weigeren te zwemmen. Tijd is als het zwemmen op de cycli (golven) van het leven. Zonder tijd, geen leven, geen dynamiek. Mijn ervaring is slechts een klein voorbeeld. En zoals in bovenstaande tekening te zien is kan astrologie als ze goed begrepen en in een groter kader geplaatst wordt een grote hulp zijn bij het praktisch leren werken met tijd.